TÜRKİYE’DE 6 MİLYON 473 BİN TİCARİ ARACA TAKILACAK OLAN ULUSAL TAŞIT TANIMA SİSTEMİ (UTTS) KTO’DA MASAYA YATIRILDI
GÜLSOY : UTTS VERGİ KAYBININ ÖNLENMESİ VE HAKSIZ REKABETİN ÖNÜNE GEÇİLMESİNİ SAĞLAYACAK
Türkiye’de 6 milyon 473 bin ticari aracı
ilgilendiren ve akaryakıt giderlerinin elektronik ortamda kontrol edilmesini
sağlayarak kayıt dışı işlemlerin önüne geçilmesi amaçlanan Ulusal Taşıt Tanıma
Sistemi (UTTS) Kayseri Ticaret Odası'nda düzenlenen bilgilendirme toplantısında
masaya yatırıldı. KTO Başkanı Gülsoy, ‘Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi, kayıt
dışılığı önleyerek adil bir piyasa yapısını destekleyecek, işletmelerimize ve
tüketicilere güvenli, hızlı ve verimli bir yakıt takip sistemi sunacaktır.’
dedi. PÜİS Genel Başkanı İmran Okumuş ise UTTS’nin sadece ticari araçlara
takılacağını, şahıs ve çiftçinin kullandığı araçlara takılmayacağını söyledi.
Kayseri Ticaret Odası (KTO) ile Petrol
Ürünleri İşverenler Sendikası (PÜİS) işbirliğinde son günlerde gündemde olan
Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi (UTTS) hakkında bilgilendirme toplantısı
düzenlendi.
M. Rifat Hisarcıklıoğlu Konferans Salonunda
düzenlenen toplantıya KTO Başkanı Ömer Gülsoy’un yanı sıra AK Parti Kayseri
Milletvekili Dursun Ataş, PÜİS Genel Başkanı İmran Okumuş, PÜİS Kayseri Bölge
Başkanı İbrahim Polat, bölge illerden gelen sektör temsilcileri katıldı.
Toplantının açılış konuşmasını yapan KTO
Başkanı Gülsoy sözlerine asrın felaketini yaşadığımız 6 Şubat Depremlerinin yıl
dönümü dolayısıyla, “Depremlerde üstün
çaba ve fedakârlık gösteren akaryakıtçılarımıza, Lojistikçilerimize,
harfiyatçılarımıza, madencilerimize ve yardım elini uzatan herkese şükranlarımı
sunuyorum.” dedi.
Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi’nin önemi değinen
Gülsoy, “Bugün, akaryakıt sektörümüzde vergi kaybının önlenmesi, haksız
rekabetin önüne geçilmesi gibi birçok avantaj sağlayacak önemli bir sistem
hakkında bilgi almak ve fikir alışverişinde bulunmak için bir araya geldik.
Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi, kayıt dışılığı önleyerek adil bir piyasa yapısını
destekleyecek, işletmelerimize ve tüketicilere güvenli, hızlı ve verimli bir
yakıt takip sistemi sunacaktır. Ülkemizde enerji sektörünün sağlıklı bir yapıya
kavuşması için atılan bu adımın, hem sektörümüz hem de ekonomimiz açısından
büyük bir kazanım olacağına inanıyorum.” diye konuştu.
ATAŞ
: ENERJİ BAKANIMIZA VE EPDK BAŞKANIMIZA SIKINTILARIMIZI ANLATACAĞIZ
Akaryakıt sektörünün içinden gelen AK Parti
Kayseri Milletvekili Dursun Ataş da konuşmasında !Sektörün içinden geliyoruz.
Sorunların hepsine hakimiz. Ticaret Odası Başkanım 1 ay önce Kayseri’deki
sektör temsilcileri ile bir araya getirdi. Bununla ilgili yapılacak
çalışmaları, temas kurulacak yerleri belirledik. Çalışmalara başladım. Bu
sıkıntıları Enerji Bakanımız ve EPDK Başkanına anlatmak için randevu aldık.
Önümüzdeki günlerde bütün sıkıntıları çözüm önerileriyle anlatacağımız bir
görüşme gerçekleştireceğiz. İnşallah bazı sıkıntıları da çözeceğimize
inanıyorum. “ ifadelerini kullandı.
OKUMUŞ :
MALİYETİN ALTINDA SATIŞLAR AKARYAKIT SEKTÖRÜNÜN KANAYAN YARASI
Bilgilendirme toplantısında sektör
temsilcilerinden gelen sorularını yanıtlayan Petrol Ürünleri İşverenler
Sendikası (PÜİS) Genel Başkanı İmran Okumuş, en önemli sorunun maliyetin
altındaki satışlar olduğunu ve bu durumun sektörün bir kanayan yarası haline
geldiğini ifade etti.
‘ZOR
BİR TİCARET YAPIYORUZ’
Akaryakıt sektörünün tekel çalıştığını,
maliyetler hesaplandığında kar marjının kuruşla hesaplanmasına rağmen
giderlerin yüzde ile arttığını ifade eden Okumuş, “Türkiye’de bunun bir örneği
yok. Biz kuruşla kar ediyoruz, yüzde ile de maliyetlere muhatap kalıyoruz. Zor
bir ticaret yapıyoruz. “ dedi.
‘LOKAL
REKABETE DAVA AÇIYORUZ’
Konuyu Rekabet kurumuna taşıdıklarını ancak
istenen sonucu alamadıklarını belirten Okumuş, ‘Bizim rekabet düzenleyici
rekabet kurulumuz rekabet yaptırmak için planlanmış. Düzenleme öyle. Bunu da
öğrenmiş olduk. Bu kayıt dışı kaçakla ilgili bizim işimiz mi, değil mi falan
tartışmasından sonra ben bu sorunu çözecek olan mecranın bizim ortaklarımız
olduğunu keşfettim. Kim bunlar. Dağıtım şirketlerinin iki derneğine gittim.
Anlattım ama anlamadılar. Bu konu ile 81 iline 920 ilçesinde bulunan ilçe
başkanlarına yazı gönderdim. Türkiye’de fiyat panosu ile pompa arasında farkın,
pavyon ışıklarının resmini istedim. Görüşmelerim sonrasında dağıtım
şirketlerinde lokal rekabete dava açıyoruz. Bir yerde ’18 istasyonun 13 tanesi
maliyetin altında satış yapıyorsa bu haksız rekabettir’ diye bir kavram oluştu.
Geri adım atmayacağız, sonuna kadar devam edeceğiz. Rekabet Kurulu’na piyasayı
bozanlara dava açma kararımız devam ediyor.’ dedi.
‘DIŞ
SATIŞLARI ORTADAN KALDIRMAMIZ LAZIM’
Dış satışların ortadan kaldırılması gerektiğinin
altını çizen Okumuş, “ Dış satışlar diye bir kavram yok. Bu kavramı ortadan
kaldırmamız lazım. Akaryakıt bayisi var. Akaryakıtta istasyondan alınır. Yakıtı
akaryakıtçının satması gerektiğini müteahhidin, taşeronun vb. lojistik işi
yapanın bundan vazgeçmeleri, yüzde 15 KDV ile bizimle rekabet etmemeleri
gerektiğini dile getirdik. Şimdi devletimiz bizi anladı. Haklısınız burada
ciddi bir haksızlık var diyerek dış satışlara düzenleme getirdi. 1 Ocak 2025
itibariyle şantiye, fabrika, taş ocağı, maden ocağı, otogarlar, tır garajları
ve buna benzer yerler, nerede olursa olsun kendi alanı dışında kullandığı
hiçbir araca yakıt dökemez. Verirse ne olur? Veren de cezasını yer, alan da
yer. Veren de suçlu, alan da suçlu. diye konuştu.
UTTS
NE DEMEK?
Ulusal Taşıt Tanıma Sistemi hakkında da
bilgiler veren Okumuş, “ UTTS ne demek? Ulusal Taşıt Tanımadan geçmeyen hiçbir
belgeye gider yazılamayacak. Tüm lastik tekerlerin tamamı, çöp araçları hariç.
Çöp araçları dışında lastikli ve dışarıda seyir yapan araçların tamamı bu sistemden
yakıt alacaklar."
"TÜRKİYE’NİN
HER YERİNDE AKARYAKIT KALİTESİ AYNIDIR"
Akaryakıt kalitesinin standart olduğunu ancak
bazı şirketlerin katkı maddeleri bulunduğunu aktaran Okumuş; "Bu ülkenin
her yerinde akaryakıtın kalitesi aynıdır, kalitede en ufak bir sorun yoktur.
Sadece bazı şirketlerin katkılı maddeleri vardır, onlar istisnadır. Türkiye’nin
her yerinde standart tektir, dünyada tektir, Avrupa’da tektir. Onun için kimse
’bunun yakıtı kötü, bununki iyi’ diyemez" ifadelerini kullandı.
"ÇİFTÇİNİN
KULLANDIĞI ARAÇLARA UTTS TAKILMAYACAK"
UTTS’nin vergi kaybının önüne geçeceğinin
altını çizen PÜİS Genel Başkanı İmran Okumuş; "1004 adet kayıtlı tankerin
olduğu tarımda; Traktöre, Çiftçinin kullandığı araçlara UTTS takılmayacak.
Bidonda standart var. TC Kimlik ve plaka veriyorsunuz. Bidona aldığınız yakıtı
gider yazamazsınız. Onu giderden düşemezsiniz. Bir tek şartı var. EPDK ya
gidecek bu kamudan şu işi aldım diye izin alacak. Kamu UTTS’den muaf. “ dedi.
TÜRKİYE’DE
6 MİLYON 473 BİN TİCARİ ARACA UTTS TAKILACAK
UTTS’nin takılacağı araçlar hakkında da
bilgiler veren Okumuş, “ UTTS sadece ticari araçlara takılacak. Bireysel, şahıs
asla yok. Bu sadece piyasayı bozmak, bu rantı kaybedenlerin çıkardığı
dedikodudur. Ülkemizde 6 milyon 473 bin ticari araç var, 29 milyon 300 bin de
araç var. Sadece yaklaşık 6 milyon 500 bin araca UTTS takılacak. Bunu
net söylüyorum. Geçmişte 36 dağıtım şirketi kıymetliydi. Şimdi bizim
istasyonlarımız kıymetli. İlk defa kıymetli hale geldik. Herkes bize, istasyona
gelecek. UTTS mevzuatı gereği takmaları gereken 1 adet TİM, 2 adet TTO ve
bunların montajlarının bedelleri sendika olarak karşılayacağız. Şubatın sonuna
kadar önce UTTS kurulacak. En çok TTS kullanan şirketlerde denemeler yapılıyor.
TTS otomosyon ile çalışır, UTTS kasadan çalışır. Birisi bilgilendirme beyanı
verecek, birisi de mali disiplin sağlayacak. UTTS aynı zamanda TTS’yi de içine
alarak Hazine ve Maliye Bakanlığı’na bilgi aktaracak. 1 kuruş vergi kaybı
olmayacak. Bir tane fatura, fiş, belgeyi pompacılarımız biriktirip satamayacak.
Hiçbir müteahhit yüzde 10 ile 15 fatura gelip alamayacak. Onu gider
yazamayacak. Herkes istasyona gelecek, namuslu vergisini verecek, işini de
yapacak. UTTS’nin adı; ’namuslu ticaret’.
Bu sektör için faydalı, hepimiz için faydalı. Düne kadar dağıtım şirketleri
kıymetliydi, bugün bizim istasyonlarınız kıymetli olacak" diye konuştu.
‘UTTS’Yİ
KARALAYANLAR AKARYAKIT SEKTÖRÜNÜN EKMEĞİNE GÖZ DİKENLERDİR’
Toplantıda UTTS’yi karalamak isteyenlere de
tepki gösteren Okumuş, “Son 15 gündür UTTS’yi karalamak isteyen, bunun
üzerinden muhalefet yapan ve bilmişlik taslayanların derdi maliyet değil,
ranttır. Bu ticaretten kaybedenlerin kullandığı kalemlerdir. Onların hepsi
birer maşadır. Süre uzatımı talep ediyorlar. Biz süre uzatımına karşıyız. Süre
uzatımı bizim hergün para kaybetmemizi, ticarette zayıflamamız anlamına gelir.
Bu maliyet değil, rant kavgasıdır. Bunu yapanlar bizim ekmeğimize göz
dikenlerdir. “ ifadelerini kullandı.
Kredi kartı ile satışlarda dağıtım şirketleri
ile uzlaştıklarını belirten Okumuş, “ Üç tanesi uygulamayı başlattı. Biz
mahsuplaşma istedik. Bir pilot uygulama çalışılıyor. Bu UTTS Hepimizi patron
yapacak. Bekleyin. Ben öyle umut ediyorum.” dedi.
Toplantının sorunda KTO Başkanı Gülsoy,
Milletvekili Ataş ile PÜİS Genel Başkanı Okumuş’a plaket takdim etti. Toplantı
toplu hatıra fotoğraf çekimiyle son buldu.