Sermaye Artırımı
Müdürlüğe yapılacak tescil başvurusunda aşağıdaki belgeler verilir:
https://mersis.gtb.gov.tr/adresinden elektronik başvuru yapmanız gerekiyor.
1- Dilekçe
3- Genel Kurul Gündem Yönetim Kurulu Kararı ( Noter onaylı)
4-Esas sermaye sisteminde sermaye artırımına ilişkin noter onaylıAnonim Şirket Genel Kurul Toplantı Tutanağı( TTK 64/4 – 375/f ye göre GKTM defterine yapıştırılmalı) (2 asıl )
5- Hazır Bulunanlar Listesi(1 asıl)
6-Çağrılı genel kurullarda gündemin yayımlandığı sicil gazetesi fotokopisi ile iadeli taahhütlü gönderi fotokopileri.
7-Bakanlık temsilcisi atama yazısı (Bakanlık temsilcisi bulundurma zorunluluğu olan toplantılarda) (1 asıl)(Bakanlık temsilcisi raporu)
8-Şirket sözleşmesi değişikliği Bakanlık veya diğer resmi kurumların iznine veya uygun görüşüne tabi olan şirketler için bu izin veyauygun görüş yazısı
9-Kayıtlı sermaye sisteminde ise noter onaylıAnonim Şirket Yönetim Kurulu Sermaye Artırımı Kararı(2 asıl )
10-Artırılan sermayeyi oluşturan payların tamamının taahhüt olunduğunu gösteriryeni şeklini gösterendeğişik şirket sözleşmesiAnonim Şirket Yönetim Kurulu Sermaye Artırımı tadil metni(2 asıl)
11-Sermaye artırımının türüne göreAnonim Şirket Yönetim Kurulu Sermaye Artırımı Beyanı(1 asıl) (TTK 457,471)
12-Artırılan sermayenin değişik şirket sözleşmesinde taahhüt edilmemesi halinde Kanunun 459 uncu maddesine uygun olarak düzenlenmiş taahhüt sahibinin imzasını taşıyaniştirak taahhütnameleride müdürlüğe verilir.
13-Artan sermayenin; 4054 sayılıRekabetin KorunmasıHakkında Kanuna göre onbinde dördünün ödendiğinedair dekont. (Müdürlüğümüzün bağlı olduğu Oda veznesine yatırılacaktır).
14-Şirket sözleşmesinin ve 6362 sayılı Kanunun pay bedellerinin nakit ödenmelerine ilişkin hükümleri saklı kalmak kaydıyla, pay bedellerinin en az1/4 ünün (yüzde 25 i) ödendiğinedairbanka mektubu
15-Rüçhan haklarının sınırlandırılması veya kaldırılmasının gerekçelerini, yeni payların primli ve primsiz çıkarılmasının sebeplerini ve primin nasıl hesaplandığını gösteriryönetim kurulu raporu(TTK-461/2) (tescil ve ilan edilir)
16-Sermaye artırımı sadece iç kaynaklardan veya sermaye taahhüdü yoluyla ya da sermaye taahhüdü ile birlikte iç kaynaklardan yapılıyorsa, sermayenin tamamının ödendiğine, karşılıksız kalıp kalmadığına ve şirket özvarlığının tespitine, iç kaynaklardan karşılanan tutarın şirket bünyesinde gerçekten var olduğuna ilişkinYMM veyaSMMM raporu(1 asıl) ile müşavirin faaliyet belgesi ya da denetime tabi şirketlerde denetçinin bu tespitlere ilişkin raporu ile denetçilik belgesi
17-Ayni sermaye konulması halinde; Konulan ayni sermaye ile sermaye artırımı sırasında devralınacak işletmeler ve ayni varlıkların değerinin tespitine ilişkin mahkemece atanan bilirkişi tarafından hazırlanmışdeğerleme raporları ve mahkeme kararı(1 onaylı sureti)
a)Konulan ayni sermaye üzerinde herhangi birsınırlamanınolmadığına dair ilgili sicilden alınacak yazı (1 asıl)
b)Ayni sermaye olarak konulan taşınmazın, fikri mülkiyet haklarının ve diğer değerlerin kayıtlı bulundukları sicillereşerh verildiğinigösteren belge ( 1asıl)
Ticaret Sicili Yönetmeliği (Madde 72- Madde 73)
A)Anonim şirketlerde, sermaye artırımının tescili; esas sermaye sisteminde genel kurul, kayıtlı sermaye sisteminde ise sermaye artırım işlemlerinin tamamlandığına ilişkin yönetim kurulu kararının alınmasını izleyen otuz gün içinde yönetim kurulu tarafından şirket merkezinin bulunduğu yer müdürlüğünden istenir.
B)Sermaye artırımının, genel kurul veya yönetim kurulu kararı tarihinden itibaren üç ay içinde tescil edilemediği takdirde, genel kurul ya da yönetim kurulu karan ve alınmışsa izin geçersiz hale gelir ve bu hususu doğrulayan müdürlüğün yazısının ilgili bankaya verilmesi üzerine, bedeller banka tarafından sahiplerine geri verilir. (TTK-456/3)
C)Bilançoda sermayeye eklenmesine mevzuatın izin verdiği fonların bulunması hâlinde, bu fonlar sermayeye dönüştürülmeden, nakdi sermaye taahhüt edilmesi yoluyla sermaye artırılamaz. Hem bu fonların sermayeye dönüştürülmesi hem de aynı zamanda sermayenin taahhüt edilmesi yoluyla sermaye artırılabilir. (TTK 462)
1)Genel kurulun şirket sözleşmesinin değiştirilmesine, yönetim kuruluna sermayenin artırılması konusunda yetki verilmesine dair kararı ile yönetim kurulunun sermayenin artırılmasına ilişkin kararıimtiyazlı pay sahiplerinin haklarını ihlal edici mahiyette ise, imtiyazlı pay sahipleri özel kurulunun alacağı kararın noter onaylı örneği ile genel kurul kararına olumsuz oy verenlerin, en az nisabı oluşturan sayıda imzalarını içeren liste ve ortak bir tebligat adresi
(2)Sermaye artırımının sadece iç kaynaklardan yapılması durumunda, şirket sermayesinin özvarlık içinde korunduğunu, iç kaynaklardan karşılanan tutarın şirket bünyesinde gerçekten var olduğunu doğrulayan yönetim kurulunun açık ve yazılı beyanı ile genel kurul tarafından onaylanmış yıllık bilanço, bilanço tarihinin üzerinden altı aydan fazla zaman geçmiş olması halinde ise yönetim kurulu tarafından onaylanmış ara bilançonun müdürlüğe verilmesi halinde,birinci fıkranın (d) bendinde belirtilen rapor aranmaz.
(3)Genel Kurulun tescilinden önce; sermaye artırımının bazı pay sahipleri aleyhine sonuç doğurmaması için şirketin tüm pay sahipleri tarafından rüçhan haklarını kullanmayacaklarına dair beyanın müdürlüğe verilmesi halinde Türk Ticaret Kanunun 461 inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen işlemin yapılmasına gerek bulunmamaktadır. (TTK-461/3: Yönetim kurulu yeni pay alma hakkının kullanılabilmesinin esaslarını birkararile belirler ve bu kararda pay sahiplerine en az onbeş gün süre verir. Karar tescil ve 35 inci maddedeki gazetede ilan olunur.)
Not-1:Genel kurulun sermaye artışı kararından itibaren otuz gün içinde müdürlüğe başvurulması gerekmektedir.
Not-2:Sermaye olarak konulan ve tapu, gemi ve fikri mülkiyet ile benzeri sicillerde kayıtlı bulunan mal ve hakların şirket adına tescilinin gecikmeksizin yapılması amacıyla; Ticaret Sicili Müdürlüğü tarafından sermaye artırımının tescili ile eş zamanlı olarak ilgili sicillere bildirimde bulunulur.
Not-3:Sermaye olarak konulabilen “Ayni sermaye- İşletme devri - Geçmiş yıl karları - Ortakların şirketten alacakları - Sermaye düzeltmesi olumlu farkları - Gayrimenkul satış karları - Nakdi Sermaye” hangisi veya hangileri varsa ekli kararda belirtilen örneğe göre karar alınmalıdır. Sermaye olarak konulabilen iç kaynakların tespitine dair Mali Müşavir Rapor Örnekleri “Geçmiş yıl karları raporu-Ortakların şirketten alacakları raporu-Sermaye düzeltmesi olumlu farkları raporu"
Not-4:Ortakların şirketten alacaklarının (Ortaklara Borçlar) SMMM veya YMM ya da denetime tabi şirketlerde denetçinin raporu ile sermayeye artırımına konu edilebilmesi için;bu alacağın yalnızca şirkete nakit olarak verilen borçtan kaynaklanması ve ibraz edilen raporda bu alacağın nakdi borçlanmadan kaynakladığının açıkça belirtilmesi gerekmektedir.Bu alacaklar nakit borçlanmadan kaynaklanmıyorsa 6102 sayılı TTK 343. maddesi gereği şirket merkezinin bulunduğu yerdeki asliye ticaret mahkemesince atanan bilirkişilerce hazırlanacak raporla yapılması gerekmektedir.
AŞAĞIDAKİ HALLERDE ANONİM ŞİRKETLER GENEL KURULLARINDA BAKANLIK TEMSİLCİSİ BULUNDURMA ZORUNDADIRLAR
“Bakanlık Temsilcisi” bulundurma zorunluluğu bulunan anonim şirket genel kurul toplantıları, 28.11.2012 tarih ve 28481 Sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Anonim Şirketlerin Genel Kurul Toplantılarının Usul ve Esasları İle Bu Toplantılarda Bulunacak Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Temsilcileri Hakkında Yönetmelik" m.32'de düzenlenmiştir.
Madde 32 deki bu düzenlemeye göre;
a) Kuruluş ve esas sermaye değişikliği bakanlık iznine tâbi olan şirketlerin bütün genel kurul toplantılarında (Buna göre; bankalar, finansal kiralama şirketleri, faktoring şirketleri, tüketici finansmanı ve kart hizmetleri şirketleri, varlık yönetim şirketleri, sigorta şirketleri, anonim şirket şeklinde kurulan holdingler, döviz büfesi işleten şirketler, umumi mağazacılıkla uğraşan şirketler, tarım ürünleri lisanslı depoculuk şirketleri, ürün ihtisas borsası şirketleri, bağımsız denetim şirketleri, gözetim şirketleri, teknoloji geliştirme bölgesi yönetici şirketleri, 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tâbi şirketler ile serbest bölge kurucusu ve işleticisi anonim şirketlerin genel kurullarına, “Bakanlık Temsilcisi”nin katılımı zorunlu olacaktır.)
b Genel kurullarında elektronik ortamda katılım sistemini uygulayan şirketlerin genel kurul toplantılarında
c) Yurt dışında yapılacak bütün genel kurul toplantılarında
d) Yurt dışında yapılacak bütün imtiyazlı pay sahipleri özel kurul toplantılarında
e) Gündeminde, sermayenin artırılması veya azaltılması bulunan genel kurul toplantılarında
f) Gündeminde, kayıtlı sermaye sistemine geçilmesi veya kayıtlı sermaye sisteminden çıkılması, kayıtlı sermaye sistemi tavanının artırılmasına ilişkin konular bulunan genel kurul toplantılarında
g) Gündeminde, faaliyet konusunun değiştirilmesine ilişkin esas sözleşme değişikliği bulunan genel kurul toplantılarında
h) Gündeminde, birleşme, bölünme veya tür değişikliği konuları bulunan genel kurul toplantılarında
Bakanlık temsilcisi bulundurmak zorunludur.